Varför tränar du?

Eget foto

Som vanligt översköljs vi med budskap om hur vi ska vara och bete oss. Sommarmånadernas hets om baddräktssäsong har knappt lämnat oss innan jag redan sett höstens första varningar om hur vi ska äta och röra oss för att klara av en julmånadens extra gotter. Att träna är förstås en del av det budskapet. Jag har sagt det förut: jag gillar att träna, jag mår bra av att träna, jag har alltid varit en person som rört på mig på olika vis. Jag har pysslat med orientering på amatörnivå, rodd på elitnivå och gymträning både för att jag tyckt om att det men också för att jag tyvärr känt mig tvungen att röra på mig för att vara nyttig, för att hålla mig i form.

Numera är det skralt med träningen. Försöker i bästa fall få till lite hemmaträning som ska stärka upp efter graviditeten. Och de promenader jag tagit med lillkillen i vagnen får stå sig till framtiden då jag skadat båda hälarna och dagsläget tar jag mig fram rullandes på en pianostol. Några försök till att ”komma i form” hade ändå inte varit planerade men jag saknar vardagsrörelsen, saknar glädjen i att skutta runt på en Friskisgympa och endorfinkicken efter spinningen. Det är sånt som gör att jag vill röra på mig. Ibland kan jag också sakna (även om roddtiden var länge sen) att glida fram på ett spegelblankt vatten och höra fraset efter årorna som rytmiskt doppas och lyfts ur vattnet, känslan av att båten är ett med kroppen – rörelsemagi!

Det jag vill få fram är helt enkelt att jag tror att det är idé att fundera på varför en tränar. Jag menar inte att det är fel att träna för att vilja ha en kropp som ”är i form” men jag tror att vi behöver ha andra drivkrafter också. Annars är det risk att en hamnar i den slogan som står på bilden: ”Get fit o die trying”. Att ett träningsmärke har en sån slogan på sina kläder gör mig lite smått illamående för texten är som en klockren undertext till ortorexi. Om drivkraften till att träna endast är att hålla sig i form tror jag risken finns att en en faktiskt nästan tränar ihjäl sig. Om drivkrafterna däremot är flera såsom glädjen i rörelsen, sociala faktorer eller något annat du själv vill fylla på med tror jag vi har lite mindre risk att vi knarkar träning och lever på kvarg allena. Så fundera gärna på varför just du tränar (om du nu gör det, det finns faktiskt inget som säger att du måste göra det om du inte känner att det är din grej).

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *